Tydzień Wody :)
ENERGIA WODY PRZEDSZKOLE NR 27 W BIELSKU-BIAŁEJ
Nasza placówka brała udział w 15 edycji konkursu „Szanuj energię, chroń klimat”. Podczas trwania konkursu realizowane były działania związane z tematem przewodnim, czyli „energia wody”. Przez ten czas dzieciom przypominano o tym jak ważna jest woda, dlaczego trzeba ją oszczędzać. Dobrą okazją do przekazywania tych wiadomości były codzienne czynności wykonywane w przedszkolu takie jak na przykład mycie rąk przed posiłkiem. Dzieci malowały energetyczne kamyczki, a także wykonywały prace plastyczne związane tematycznie z wodą. Przygotowywały się do występu z okazji Dnia Wody, uczyły się piosenki o „Zdrowej wodzie”, a także wykonywały eksperymenty związane z wodą. Do przedszkola został zaproszony ekspert z firmy Aqua S. A., który poprowadził zajęcia edukacyjne. Podczas „Tygodnia Wody” realizowane były tematy związane z oszczędzaniem wody. Przygotowano wystawę energetycznych kamyków, a także prac plastycznych wykonanych przez dzieci. Zaproszono rodziców na wydarzenie „Dzień Wody” podczas którego zwrócono uwagę na sposoby oszczędzania wody i dlaczego jest to tak ważne. Dzieci zaprezentowały występ, zaśpiewały piosenkę o wodzie, a także wykonały eksperymenty.
Malowanie energetycznych kamyczków
Przed malowaniem kamyczków dzieci zostały wprowadzone w temat „Piosenką o Zdrowej wodzie”. Zwrócono szczególną uwagę na znaczenie wody dla życia. Następnie grupowo, a także indywidualnie zaczęto malować kamyczki. Kamyczki malowały dzieci z grupy Krasnoludki, Misie, Aniołki i Elfy.
Obieg wody w przyrodzie
Dzieci z grupy Krasnoludki poznawały obieg wody w przyrodzie. Podczas zajęć zostały im przedstawione kolejne etapy tego cyklu, mianowicie parowanie, kondensacja, opady atmosferyczne, spływ powierzchniowy, infiltracja do gleby oraz przepływ podziemny. Następnie dzieci wykonywały pracę plastyczną. Papierowy talerzyk z wyciętym środkiem pomalowały na niebiesko, następnie naklejały kolejno wycięte elementy takie jak (słońce, chmurki, rzeka, morze,trawa, strzałki), a także domalowywały kropelki deszczu. Wykonane prace omówiono i zawieszono na przedszkolnej gazetce. Prace plastyczne można było oglądać podczas Tygodnia Wody.
Woda w różnych postaciach na zajęciach Krasnoludków
Zajęcia rozpoczęły się zagadkami słuchowymi. Nauczyciel włączał dźwięk deszczu, morza, kapiącej wody z kanu, zadaniem dzieci było ich rozpoznanie i wskazanie właściwych ilustracji. Kolejnym etapem zajęć były zagadki słowne o wodzie, chmurze, śniegu, lodzie i rosie. Następnie nauczyciel rozmawiał z dziećmi na temat tego jak może wyglądać woda. Zaprezentował im kostkę lodu, przedszkolaki opisywały jej kolor, kształt, określały czy jest ciepła czy zimna, a także z czego jest zrobiona. Następnie obserwowały topniejący lód. Na koniec zajęć wykonana została praca plastyczna „Kropelki”. Dzieci wyklejały kropelki kawałkami niebieskiego papieru, następnie naklejały im oczy i dorysowywały uśmiech. Prace stały się elementem dekoracji wydarzenia „Dzień Wody”.
Zajęcia przeprowadzone przez eksperta z firmy AQUA S. A.
17 marca 2025r. nasze przedszkole odwiedziła pani z firmy AQUA S. A w celu przeprowadzenia zajęć edukacyjnych. Zajęcia prowadzone były w dwóch najstarszych grupach- Elfach i Aniołkach. Podczas zajęć dzieci dowiedziały się skąd bierze się woda, jak żyć ekologicznie, jak działa obieg wody w przyrodzie, ile wody powinno pić się przez cały dzień, jak żyć ekologicznie, jak ważna jest woda dla człowieka oraz na czym polega fotosynteza. Omawianym treściom towarzyszył „Detektyw Kropelka”.
Woda- zajęcia u Aniołków
Zajęcia o tematyce wody u Aniołków rozpoczęły się kropelkowymi ćwiczeniami. Dzieci wykonywały ćwiczenia określone w wierszu o wodzie, a także te przedstawione na kropelkowych ilustracjach. Kolejnym etapem zajęć było poznanie historii Krzysia, który zgubił pudełko z najcenniejszym skarbem. Aniołki odnalazły pudełko ze skarbem i zastanawiały się co może być w środku. Okazało się, że jest to woda. Dzieci podczas burzy mózgów podawały pomysły do czego można wykorzystać wodę, następnie ją opisywały (jej smak, zapach, kolor, kształt). Następnie cała grupa stworzyła plakat pod hasłami „Jak oszczędzać wodę” „Nie marnuj wody!” Nauczyciel przygotował imitację kranu (rurka przez którą przewleczony jest kawałek bibuły) Gdy dziecko naśladowało mycie rąk lub zębów inne dziecko pociągało jak bibułę stymulując wypływanie wody z kranu do miski. Po skończonej czynności bibuła zostawała odcięta. W pierwszej sytuacji woda „lała” się przez cały czas, a w drugiej była zakręcana, kiedy jej użycie nie było konieczne. Po skończonych ćwiczenia dzieci sprawdzały kiedy zużyto więcej bibuły imitującej wodę. Ćwiczenie obrazowo pokazało dzieciom, jak dużo wody może się marnować przez niezakręcanie kranu. Na koniec zajęć Aniołki obserwowały wodę czystą, brudną i zanieczyszczoną.
Eksperyment w grupie Misiów
Misie podczas zajęć związanych z tematyką wody wykonały sensoryczne kwiaty. Do słoika wlały wodę i różowy oraz niebieski atrament. Następnie umieściły w nich białe goździki i kwiaty zaczęły zmieniać kolor.
Dzień Wody- przedstawienie, piosenka i eksperymenty
20 marca 2025r. grupa Krasnoludki gościła w przedszkolu rodziców na wydarzeniu Dzień Wody. Celem wydarzenia było zachęcanie do proekologicznych działań, uświadomienie istoty wody dla środowiska, a także zwrócenie uwagi na potrzebę oszczędzania wody. Wydarzenie rozpoczęło się od wyjaśnienia przybyłym gościom znaczenia wody dla środowiska. Przedstawiono sposoby oszczędzania wody i wyjaśniono dlaczego warto to robić. Kolejnym etapem było zaprezentowanie inscenizacji o tematyce wody. W przedstawieniu występowała woda, kropelki, żabka, kwiatek, rybka i drzewko. Bohaterowie występu opowiadali o tym jak woda jest ważna dla wszystkich i że bez niej nie ma życia. Na zakończenie przedstawienia dzieci zaśpiewały piosenkę - („Piosenka o Zdrowej Wodzie” Piosenki dla dzieci- Mała Orkiestra Dni Naszych.) Po oklaskach dzieci zaprosiły rodziców do stolików i przystąpiły do wykonywania eksperymentów do których wykonania konieczna jest woda. Eksperyment I Tęcza na talerzu
Na płaskim talerzu dzieci układały drażetki dookoła ronda, następnie z pomocą nauczyciela zalewały je wodą. Pod wpływem wody barwnik zawarty w drażetkach rozpuścił się i zaczęły pojawiać się kolory. W efekcie powstała tęcza na talerzu.
Eksperyment II
Kolorowy deszcz Do litrowego słoika dzieci z pomocą nauczyciela nalewały wodę do wysokości ¾ , następnie na górę słoika wyciśnięto piankę do golenia. W międzyczasie w szklankach rozpuszczono barwniki spożywcze w różnych kolorach. Zabarwioną wodę dzieci nabierały pipetą i wyciskały na „piankową chmurkę”. Barwnik przesiąknął przez piankę i z chmurki zaczął „padać” kolorowy deszcz.
Eksperyment III
Lawa w słoiku Do litrowego słoika nalano olej do wysokości ¾. W osobnej szklance rozpuszczono barwnik spożywczy i dolewano ¼ powstałej cieczy . Na koniec wrzucono do słoika tabletkę musującą. Olej jest lżejszy od wody, więc nie zmieszał się z nią. Tabletka musująca rozpuściła się w słoiku i zaczęła musować. W efekcie powstała „lawa”.